dinsdag 7 juni 2011

De stranding van de Kruiser Hildebrand


De voormalige Duitse kruiser SMS 'Hildebrand' van de Siegfried-Klasse was een zogeheten K├╝stenpanzerschiffe. Het was op 19 december 1919 achter de sleepboot Poolster op weg naar Rotterdam om als krijgsbuit in opdracht van de overwinnaars gesloopt te worden.
Zo vlak na de eerste wereldoorlog was het een welkome opdracht voor het neutrale Nederland. Maar het schip sloeg los van de sleepboot en strandde op het "stille" strand van Scheveningen.

Gegevens
Werf: Kaiserliche Werft in Kiel
Kiel legging: 9 December 1890
Tewaterlating: 6 August 1892
Indienstgesteld : 28 October 1893
Uitdienstgesteld : 17 June 1919
Gestrand bij Scheveningen 21 December 1919

SMS Hildebrand in actieve dienst.


klasse: Siegfried-Klasse
Zusterschepen: S.M.S. Siegfried, S.M.S. Hildebrand, S.M.S. Beowulf, S.M.S. Hagen, S.M.S. Frithjof, S.M.S. Heimdall,
Bemanning: ca. 300 Mann
Waterverplaatsing: 4100 Tonnen
Lengte 79 meters
Breedte 14.9 meters
Diepgang: 5.7 meters


Maximale snelheid: 15 kn ( 26km )
Bewapening: 3 Kanonnen Kaliber 24 cm, 10 Snelvuurgeschut Kaliber 8,8 cm en Torpedo’s

Het was de heer Esbois uit Scheveningen die de opdracht kreeg om het schip in stukken te snijden. De Hildebrand was zoals veel schepen in die tijd, opgebouwd als een drijvende bunker. Op sommige plaatsen was de bepantsering wel 24 cm dik. Met de door George Esbois gebruikte acetyleenbranders werd de Kruiser in stukken gesneden tot verplaatsbare stukken.
Met zogenaamde shell-trolleys werden de stukken vervoerd naar het Verversingskanaal.
In het wrak werd aan de landzijde een groot gat in de romp gemaakt en zo delen van de dekken en opbouw verwijderd. Tussen de dekken werd een grote hoeveelheid van kurk gevonden die gebruikt werd om het schip te isoleren. De stoomketels werden in de tussentijd ook verwijderd.



In de romp was een pomp geplaatst om het zeewater weg te pompen als het vloed was geweest. Zo’n dertig man was dagelijks bezig met het slopen. Totaal werd er 1.000 ton ijzer afgevoerd naar het kanaal. Van daaruit werd via de Laakhaven naar Utrecht vervoerd. Een deel van het ijzer werd verkocht aan Tsjecho-Slowakije.


Op bijna dezelfde plaats zou op 55 jaar later de "Norderney" beter bekend als zeezender Veronica stranden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen